عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌فروشی‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

استاندرهای شناسه‌گذاری RFID

فناوری RFID، فناوری به نسبت جدیدی می باشد و روز به روز در حال توسعه می باشد. از آنجا که کاربردهای این فناوری بسیار متنوع و جدااز هم می‌باشند، استاندار جهانی یک‌پارچه‌ای برای شناسایی تگ‌های RFID هنوز موجود نیست. در جایی که فناوری بارکد (کد میله‌ای) از استاندار جهانی UPC[1] پیروی می کند، هیچ کد جهانی برای RFID معرفی نشده می باشد. به‌علت عدم توافق بر سر استاندارد واحد از سوی تولید کنندگان قطعات و مؤسسات توسعه فناوری در این زمینه، استانداردهای مختلفی در سطح جهان با کاربردهای بین المللی و ملی برای این فناوری و ابزارهای مرتبط با آن وضع شده اند[23]. یکی از پرکاربرد ترین استاندارد موجود استاندارد EPC‌[2] می باشد. شناسه گذاری در این استاندارد بر پایه استاندارد UPC که همان استاندارد بکار رفته در بارکدها می باشد می باشد. استاندارد EPC محصول مرکز تشخیص هویت خودکار دانشگاه MIT‌[3] که کنسرسیومی متشکل از ۱۲۰ شرکت و دانشگاه بین‌المللی می باشد می‌باشد. موازی با کوشش های استانداردسازی MIT تعدادی شرکای تجاری شامل Procter & Gamble ، Gillette و Wal-Mart کنسرسیومی برای شناسایی خودکار در سال 1999 برای پژوهش در مورد تکنولوژی ها و استاندارد های RFID تنظیم کردند. اعضای شناسایی خودکار شامل خورده فروشانی از قبیل Wal-Mart ، Gilette ، Coca Cola ، Unilever ، Tesco ، Carrefour و Ahold  بودند[8].

استاندارد EPC یک گروه از کدهایی می باشد که برای کار با تگ‌های RFID و به عنوان مکمل بارکد طراحی گردید. EPC برای برطرف کردن نیازهای مختلف صنایع و تضمین یکتایی تمام تگ‌های به کار رفته در گروه کدهای مرتبط با خود به کار می‌رود، با این تفاصیل این تضمین شامل یکتایی هویت تولیدات نمی‌گردد و فقط یکتایی تگ‌ها را تضمین می کند وظیفه تطبیق کدهایی که از قبل وجود داشته‌اند و هم کدهایی که تازه تعریف شده‌اند را بر عهده دارد. زیرا EPC با دو پروتکل قدیمی UPC و EAN سازگاری ندارد، پس به دو کد متفاوت برای یک محصول و در سیستم کدینگ متفاوت نیاز دارد. تگ‌های EPC برای مشخص کردن تمام تولیدات در گروه‌های مختلف – همانطور که بارکدها این کار را انجام می‌دهند- به کار می‌طریقه، اما به علت نیاز به قطعات الکترونیکی در RFID دارای قیمت بیشتری از یک برچسب قابل قرائت می‌باشند، اما در برابر تغییرات محیطی و از کار افتادن مقاومت بسیار بیشتری دارند. تگ‌های RFID مرتبط با ECP دارای دو نوع بسیار رایج می‌باشد، یک کلمه ۶۴ بیتی و یک کلمه ۹۶ بیتی اما امکان ارتقای تعداد بیت‌ها تا ۲۵۶ بیت نیز مهیا می باشد که هم اکنون مدل ۲۵۶ بیتی آن نیز موجود می باشد اما هنوز فرا‌گیر نشده می باشد [24] که در شکل زیر ساختار کلی آن را می‌بینیم.

[1] Universal Product Code

[2] Electronic Product Code

[3] Massachusetts Institute of Technology

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– هدف از اجراء

۱-۷-۱- هدف اصلی

هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل این مسئله می باشد که فناوری جدید و تکنولوژی جدید چه مزایای برای یک خرده‌فروشی دارد و ایجاد زیرساخت یک فناوری جدید (RFID) تا چه اندازه مورد قبول کارمندان یک کسب ‌وکار می باشد و چه عواملی بر پذیرش این فناوری در سازمان‌ها به‌خصوص خرده فروشی‌ها تاثیرگذار می باشد. به گونه خاص منظر‌های ذیل مورد مطالعه قرار می گیرد: سودمند بودن فناوری و امتیازات جدید برای خرده فروشان (مانند بالا بردن احتمال کسب اطلاعات از محصولات و رفتار مصرف کننده، تسهیل در بهبود طریقه فروش؛ و تاثیر بر رفتار خرید مصرف کننده.)؛ عوامل موثر بر پذیرش فناوری توسط کارمندان خرده فروشی‌ها و سازمان‌ها. لذا سوال اصلی پژوهش پس از معرفی فناوری (RFID) به تحلیل این مسئله می‌پردازد که: کدام یک از ویژگی‌های کارمندان بر پذیرش فناوری RFID تاثیرگذار می باشد؟

 

۱-۷-۲- اهداف فرعی

  • مطالعه تاثیر فناوری در خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر فناوری بر جذابیت پایانه فروش
  • RFID چیست؟
  • مزایا و معایب بهره گیری از RFID چیست؟
  • مطالعه سازگاری با فناوری جدید در سطح پذیرش آن
  • مطالعه ارتباط شغلی کارکنان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه نتایج به دست آمده از فناوری توسط کارمندان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه تجربه کارکنان در بهره گیری از فناوری RFID بر سطح پذیرش آن
  • مطالعه قابل اطمینان بودن و امنیت بهره گیری از فناوری RFID
  • مطالعه عوامل موثر بر پذیرش فناوری RFID در سطح خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر جنسیت بر پذیرش فناوری RFID

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید