عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌فروشی‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

– در خرده‌فروشی‌ها

اکثر خرده‌فروشان در اکثر نقاط دنیا به دنبال بهره گیری از فناوری RFID هستند زیرا به آنان فرصت‌های جدیدی برای بهبود مدیریت موجودی، کاهش احتمال گم‌شدن کالا، حفاظت از سرقت، کاهش زمان پرداخت و به دست آوردن مشتریان جدید را می‌دهد. فناوری RFID این امکان را فراهم می‌سازد که خرده‌فروشان تصویر بهتری از وضعیت فعلی انبارداشته باشند زیرا هر لحظه با به روز رسانی انبار داده‌ها مشخص می گردد که از هر کالا چه مقدار در قفسه‌ها موجود می باشد و چه مقدار برداشته شده می باشد[25]. با فعال کردن RFID مدیران انبار یا فروشگاه متوجه خواهند گردید که از یک کالا چقدر فروخته شده می باشد تا به اتمام برسد. پس این امکان به سادگی برای ایشان فراهم می گردد که تا آخرین فروش مورد کالا در قفسه آن را جایگزین کنند. توانایی جایگزین کردن به موقع امکان کاهش فضای اضافی برای یک SKU‌[1] خاص در قفسه را در حالتی که جایگزینی کالای دیگر در حال انجام می باشد را می‌دهد[26]. یکی از بزرگترین کاربردهای RFID برای فروش در فروشگاه های زنجیره ای می باشد.  به کمک آن، لیست کالاهای ورودی برای فروش کنترل و مدیریت می گردد. این مساله بخصوص در مورد کالاهای باارزش صرفه اقتصادی دارد، زیرا هم در زمان و نیروی کار لازم صرفه جویی می گردد و هم خطای انسانی کاهش می‌یابد. همچنین، دقت بالاتری که RFID فراهم می‌آورد، باعث می گردد تعداد کالاهایی که در حین انتقال گم می شوند، کاهش یابد. مساله مهم دیگر، وجود کالاهای تقلبی می باشد که با بهره گیری از RFID می توان از خرید آنها جلوگیری نمود. در  صورت بهره گیری از قفسه‌های هوشمند، جابجایی کالاها از قفسه‌ها و اندازه موجودی کالا در هر قسمت کنترل می گردد، به این ترتیب قبل از آنکه موجودی کالای خاصی در قفسه تمام گردد، سیستم به فروشنده اعلام می کند تا برای خرید کالا اقدام نماید. بهره گیری از RFID برای مدیریت فروش، سیستم ضد سرقت را نیز به ارمغان می‌آورد[24, 26]. فروشگاه های زنجیره ای Tesco که بزرگترین زنجیره سوپرمارکت در انگلیس می باشد، برای کنترل DVD‌های خود از RFID بهره گیری کرده می باشد تا بتواند از اندازه موجودی این محصول آگاهی داشته باشد و همیشه کالا به اندازه لازم موجود داشته باشد. به این ترتیب فروش آن 4% افزایش یافته می باشد. همچنین شرکت Wal-Mart که بزرگ‌ترین زنجیره‌ی فروشگاهی در آمریکای شمالی می باشد، بهره گیری از تگ‌های RFID را برای صد تولیدکننده برتر خود الزامی کرده می باشد تا به مرور و در سالهای آتی، دیگر تولیدکنندگان هم به این فناوری بپیوندند. حرکت Wal-Mart به سمت بهره گیری از RFID محرک های برای افزایش تقاضا برای این سیستم‌ها و عامل عمده ای در توسعه استانداردها و کاهش قیمت تگ ها تلقی شده می باشد[26].

[1] Stock Keeping Unit

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– هدف از اجراء

۱-۷-۱- هدف اصلی

هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل این مسئله می باشد که فناوری جدید و تکنولوژی جدید چه مزایای برای یک خرده‌فروشی دارد و ایجاد زیرساخت یک فناوری جدید (RFID) تا چه اندازه مورد قبول کارمندان یک کسب ‌وکار می باشد و چه عواملی بر پذیرش این فناوری در سازمان‌ها به‌خصوص خرده فروشی‌ها تاثیرگذار می باشد. به گونه خاص منظر‌های ذیل مورد مطالعه قرار می گیرد: سودمند بودن فناوری و امتیازات جدید برای خرده فروشان (مانند بالا بردن احتمال کسب اطلاعات از محصولات و رفتار مصرف کننده، تسهیل در بهبود طریقه فروش؛ و تاثیر بر رفتار خرید مصرف کننده.)؛ عوامل موثر بر پذیرش فناوری توسط کارمندان خرده فروشی‌ها و سازمان‌ها. لذا سوال اصلی پژوهش پس از معرفی فناوری (RFID) به تحلیل این مسئله می‌پردازد که: کدام یک از ویژگی‌های کارمندان بر پذیرش فناوری RFID تاثیرگذار می باشد؟

 

۱-۷-۲- اهداف فرعی

  • مطالعه تاثیر فناوری در خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر فناوری بر جذابیت پایانه فروش
  • RFID چیست؟
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • مزایا و معایب بهره گیری از RFID چیست؟
  • مطالعه سازگاری با فناوری جدید در سطح پذیرش آن
  • مطالعه ارتباط شغلی کارکنان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه نتایج به دست آمده از فناوری توسط کارمندان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه تجربه کارکنان در بهره گیری از فناوری RFID بر سطح پذیرش آن
  • مطالعه قابل اطمینان بودن و امنیت بهره گیری از فناوری RFID
  • مطالعه عوامل موثر بر پذیرش فناوری RFID در سطح خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر جنسیت بر پذیرش فناوری RFID