عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌فروشی‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

وضعیت RFID در گذشته وحال

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

منشا پیدایش این تکنولوژی به ابتدای پیدایش جهان و ایجاد نیروی الکترومغناطیسی بر می گردد اما در واقع با اختراع الکتریسیته توسط بنیامین فرانکلین آغازگردید. سپس فارادی کشف می کند که نور و امواج رادیویی بخشی از طیف انرژی الکترومغناطیسی هستند. سپس در سال ۱۸۶۴ ماکسول نظریه میدان‌های الکترومغناطیسی را ارائه می‌دهد. پس از آن نیز هاینریش هرتز موفق به ارسال و دریافت امواج رادیویی گردید و در نهایت در سال ۱۹۲۲ میلادی رادار اختراع می گردد. سیستم شناسایی توسط فرکانس رادیویی شامل ترکیب دو سیستم رادار و تکنولوژی امواج رادیویی می باشد[16].

در سال ۱۹۴۵ لیون ترمین[1] ابزاری جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی که امواج رادیویی را به اطلاعات صوتی تبدیل می نمود، ابداع نمود. اگر چه اختراع وی یک دستگاه استراق سمع بود نه یک برچسب شناسایی، اما آن را به عنوان دستگاه و ایده‌ی اولیه فناوری RFID  می‌دانند، زیرا غیر فعال بود و از طریق امواج از یک منبع خارجی تغذیه می‌شده می باشد. در سال ١٩۴٨ اولین دستگاه دریافت و انتقال امواج رادیویی طراحی گردید و با پیشرفت در دهه های ۶٠ و٧٠ میلادی به اختراع امواج میکروویو نیز منجر گردید. با این‌که که فنآوری RFID اخیرا گسترش و رواج قابل ملاحظه ای یافته می باشد، اولین کاربرد آن بر می گردد به جنگ جهانی دوم آن‌جا که متفقین با زیرساخت ساده‌ای از RFID برای شناسایی هواپیماهای دوست و دشمن بهره گیری کردند. این فرستنده‌های رادیویی هنوز هم در نیروهایی هوایی بهره گیری می شوند. در ژانویه ۱۹۷۳ ماریو کاردلو[2] اولین نسل دستگاه‌های مبتنی بر RFID را ثبت نمود. این دستگاه شامل یک ترانسپوندر (تگ) غیر فعال با حافظه بود. دستگاه اولیه شامل تگ غیرفعال بوده که انرژی و برق خود را از طریق امواج ارسالی تامین می‌کرده می باشد و در سال ۱۹۷۱ به مقامات بندر نیویورک و دیگر کاربران بالقوه نشان داده شده می باشد. دستگاه ذکر گردیده شامل یک حافظه ۱۶ بیتی جهت پرداخت عوارض بود. ثبت اولیه کاردلو بهره گیری از RF را به همراه  نور و صدا به عنوان رسانه انتقال پوشش داد. طرح اصلی کسب‌وکار در سال ۱۹۶۹ به سرمایه‌گذاران  جهت بهره گیری در حمل و نقل (شناسایی خودکار خودرو، سیستم عوارض خودکار، پلاک الکترونیکی، مسیریابی خودرو و نظارت بر عملکرد خودرو)، بانکداری (چک الکترونیکی و کارت اعتباری)، امنیت (شناسایی کارمندان، نظارت و دروازه‌های امنیتی خودکار) و کاربردهای پزشکی (سابقه بیمار، شناسایی) ارائه گردید[17].

در دهه‌ی ۷۰ نظارت بر حیوانات از طریق سامانه‌ی RFID فراهم گردید. از سال ۱۹۸۰ فناوری RFID به گونه جدی در کنترل دام‌ها، کنترل دسترسی (در صنعت‌های مختلف)، عوارض ماشین‌ها و کلید خودروها برای جلوگیری از دزدی، پیاده‌سازی گردید. بعد از آن در دهه‌‌ی ۹۰ برای امنیت اسکی‌بازان در کشورهایی مانند سوئیس و پرداخت‌های الکترونیکی نیز به کار گرفته گردید. بعدتر از آن در تگ کردن چمدان‌های مسافران برای جلوگیری از ورود و خروج کالاهای غیرمجاز و کاهش خطای سیستم‌های امنیتی، از فناوری RFID بهره گیری گردید. از سال ۲۰۰۰ به بعد، RFID  وارد راهبرد توسعه ملی فناوری اطلاعات در کشور کره جنوبی (و چند کشور دیگر) گردید. در آلمان نیز شرکت فروشگاه های زنجیره ای”مترو” (که با شرکت راه آهن شهری فرق دارد) برای نخستین بار از برچسب RFID در فروشگاهی واقع در دوئیس بورگ (آلمان) به جای “بارکد” بهره گیری نمود اما زیرا با اعتراض فعالان حقوق بشر مواجه گردید، تا اواخر ۲۰۰۴، توسعه آن را مسکوت گذاشت.  در سال ۲۰۰۳ درون کارت‌های شناسایی افراد از آن بهره گیری گردید. در سال ۲۰۰۵ و با تزریق تراشه‌ی آن زیر پوست بشر برای شناسایی افراد از RFID بهره گیری گردید. در سال ۲۰۰۶ م، کتاب‌های کتابخانه مرکزی شهر مونیخ (آلمان) مجهز به برچسب RFID گردید و از ” کتابخانه هوشمند” بهره برداری گردید. در همین سال کالاهای بسیاری در سراسر جهان مجهز به RFID شدند و از RFID در زندان ها، بیمارستان ها، مدیریت اموال اداری (به جای برچسب کالا) بهره گیری گردید. در سال‌های اخیر فناوری RFID مورد توجه بسیاری از خرده‌فروشان، تولید کنندگان و مدیران زنجیره تامین قرار گرفته می باشد[18].

هم اکنون اصلی‌ترین کاربرد مدرن RFID در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت[3]، وزارت دفاع امریکا، پراکتر و گمبل و گروه متروی اروپا می باشد. پس همان‌گونه که مشخص می باشد، RFID به گونه‌ای پرشتاب در حال پیشرفت می باشد و تمامی نقاط کره زمین راه پیدا کرده می باشد و در اینده شاهد آن خواهیم بود که هر شی‌ای که مجهز به RFID باشد را می‌توان در موتورهای جستجو پیدا نمود[19].

[1] Leon Theremin

[2] Mario Cardullo

[3] Wall-Mart

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– هدف از اجراء

۱-۷-۱- هدف اصلی

هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل این مسئله می باشد که فناوری جدید و تکنولوژی جدید چه مزایای برای یک خرده‌فروشی دارد و ایجاد زیرساخت یک فناوری جدید (RFID) تا چه اندازه مورد قبول کارمندان یک کسب ‌وکار می باشد و چه عواملی بر پذیرش این فناوری در سازمان‌ها به‌خصوص خرده فروشی‌ها تاثیرگذار می باشد. به گونه خاص منظر‌های ذیل مورد مطالعه قرار می گیرد: سودمند بودن فناوری و امتیازات جدید برای خرده فروشان (مانند بالا بردن احتمال کسب اطلاعات از محصولات و رفتار مصرف کننده، تسهیل در بهبود طریقه فروش؛ و تاثیر بر رفتار خرید مصرف کننده.)؛ عوامل موثر بر پذیرش فناوری توسط کارمندان خرده فروشی‌ها و سازمان‌ها. لذا سوال اصلی پژوهش پس از معرفی فناوری (RFID) به تحلیل این مسئله می‌پردازد که: کدام یک از ویژگی‌های کارمندان بر پذیرش فناوری RFID تاثیرگذار می باشد؟

 

۱-۷-۲- اهداف فرعی

  • مطالعه تاثیر فناوری در خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر فناوری بر جذابیت پایانه فروش
  • RFID چیست؟
  • مزایا و معایب بهره گیری از RFID چیست؟
  • مطالعه سازگاری با فناوری جدید در سطح پذیرش آن
  • مطالعه ارتباط شغلی کارکنان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه نتایج به دست آمده از فناوری توسط کارمندان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه تجربه کارکنان در بهره گیری از فناوری RFID بر سطح پذیرش آن
  • مطالعه قابل اطمینان بودن و امنیت بهره گیری از فناوری RFID
  • مطالعه عوامل موثر بر پذیرش فناوری RFID در سطح خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر جنسیت بر پذیرش فناوری RFID