عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌فروشی‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

موانع در انتشار و پیاده‌سازی فناوری RFID

توسعه برنامه‌ها و کاربردهای RFID‌ در صنایع مختلف و رشد چشمگیر آن فقط باعث ایجاد مزایا و فرصت‌های بالقوه نمی‌گردد، بلکه چالش‌ها و محدودیت‌هایی را به همراه خواهد داشت که برای رسیدن به هدف بایستی حل و فصل شوند. از این محدودیت‌ها می توان به چالش‌های تکنولوژیک، هزینه‌های پیاده‌سازی، استانداردسازی، توجه مصرف‌کننده، پذیرش کارکنان و در نهایت همه‌گیر بودن فناوری بارکد تصریح نمود که به تبیین آن‌ها خواهیم پرداخت [32].

۲-۶-۱- چالش‌های فناوری

چندین چالش تکنولوژیک برای پیاده‌سازی هرچه بهتر زیرساخت RFID وجود دارند که بایستی حل و فصل شوند. همانطور که در مطالب بالا در مورد فرکانس‌ها و تگ‌های RFID گفته گردید، تگ‌های UHF قابلیت نفوذپذیری در مایعات را ندارند و بایستی در محیط کاری فلزی از آن‌ها بهره گیری نمود. طول موج های کوتاه تر UHF دارای استعداد بیشتری جهت جذب در آب می‌باشند. به همین دلیل می باشد که اغلب از تگ‌های HF برای برچسب گذاری مواد مایع بهره گیری می گردد. در چنین مواردی می‌توان از تگ‌های UHF نیز بهره گیری نمود اما محدوده موثر خواندن آن به طرز محسوسی کاهش خواهد پیدا نمود. از آنجا که تگ‌های UHF به مراتب مناسب‌ترین تگ برای بهره گیری در تولید انبوه[1] می باشد، بایستی راه‌حلی برای برای به حداقل رساندن خطا پیدا نمود. نصب چندین تگ‌خوان در محل می‌تواند راه حل مناسبی باشد تا آنجا که همه تگ‌خوان‌ها از یک روش یکسان برای خواندن بهره گیری کنند [32]. مشکل این سیستم آن می باشد که ممکن می باشد بعضی کالاها توسط چند دستگاه خوانده شوند و در نتیجه چندین بار خوانده می شوند و در سیستم مرکزی ایجاد خطا می‌کنند. بعضی سیستم‌های RFID تنها ورودی تگ خوان‌های مربوط به کالای خاص را می‌پذیرند پس اگر تگی چندبار خوانده گردد توسط سیستم مورد قبول قرار نخواهد گرفت. پس ایجاد یک بستر نرم‌افزاری مناسب برای تشخیص چنین کاربردی الزامی می باشد.

محیط‌های فلزی بر روی تمامی فرکانس های RFID تاثیر می‌گذارند. سیگنال های فرکانس رادیویی قادر به عبور از فلزات نمی‌باشند و در مواردی که مواد فلزی در مجاورت آنتن کدخوان و یا آنتن تگ قرار بگیرد، رفتار و خصایص سیستم دستخوش تغییرات عمده‌ای می گردد. یکی از اثرات مشترک فلزات بر روی فرکانس های HF و UHF، تغییر خودالقایی آنتن می‌باشد  که پیامد آن کاهش محدوده خواندن خواهد بود. یکی دیگر از اثرات مواد فلزی بر روی هر دو نوع فرکانس، جذب انرژی RF توسط فلزات می باشد. با این که هر دو نوع فرکانس قادر به نفوذ از طریق یک شی فلزی نمی باشند، اثر جذب در تگ های HF و UHF رفتاری کاملا متفاوت دارد. در تگ های HF، یک محدوه خواندن ضعیف هست در حالی که در تگ های UHF،  می‌توان محدوده خواندن را در صورت ایجاد یک شکاف هوایی بین آنان و سطح فلز، افزایش داد. در مواردی که مواد فلزی بخشی از شی موردنظر برای برچسب‌گذاری توسط تگ‌های RFID می‌باشند، بهتر می باشد که از فلز به عنوان آنتن بهره گیری گردد ( به عنوان نمونه ، پیاده سازی یک شکاف هوایی بین سطح فلز و تگ ). در صورتی که انجام این کار غیرممکن باشد ، می‌بایست از  روش‌های روکش کردن بهره گیری نمود.[8]

علاوه بر موارد ذکر گردیده جریان بسیار زیاد متمرکز تولید شده توسط تگ‌خوان‌ها نیز می‌تواند دچار سیستم را دچار اختلال کند. در زمانی که حجم عظیم از اطلاعات وارد سیستم می گردد، اکثر سازمان‌ها دانش و ابزار مناسب برای حل و رسیدگی به این مشکل را ندارند. سازمان‌ها و فروشگاه‌هایی که RFID را پیاده سازی می‌کنند با این مورد را درنظر بگیرند که چه اطلاعاتی را می‌خواهند ذخیره کنند و چه اطلاعاتی غیر ضروری هستند و احتیاج به ذخیره شدن ندارند. داده‌های تولید شده بایستی مرتب مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرند. علاوه براین، این‌که چه کسی امکان دسترسی به اطلاعات سیستم را خواهد داشت و چه شخصی چه اطلاعاتی را نیاز دارد، مورد اهمیت قرار می‌گیرد. این مسئله زمانی اهمیت پیدا خواهد نمود که در زنجیره‌ی تامین در شبکه حجم داده‌های تولیدی بالا می‌رود و مدیریت اطلاعات مربوط به آن نیز سخت‌تر خواهد گردید. با در نظر داشتن تسهیل‌سازی نرم افزارها و پیش ‌بینی حجم اطلاعات می‌توان این ایراد را برطرف نمود اما زمانی این طریقه بیشتر مشکل‌ساز خواهد گردید سازمان‌ها و فروشگاه‌ها پیش‌بینی بر مقدار درخواست و حجم اطلاعات در سیستم فناوری اطلاعات خود ندارند[25].

[1] Mass Production

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– هدف از اجراء

۱-۷-۱- هدف اصلی

هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل این مسئله می باشد که فناوری جدید و تکنولوژی جدید چه مزایای برای یک خرده‌فروشی دارد و ایجاد زیرساخت یک فناوری جدید (RFID) تا چه اندازه مورد قبول کارمندان یک کسب ‌وکار می باشد و چه عواملی بر پذیرش این فناوری در سازمان‌ها به‌خصوص خرده فروشی‌ها تاثیرگذار می باشد. به گونه خاص منظر‌های ذیل مورد مطالعه قرار می گیرد: سودمند بودن فناوری و امتیازات جدید برای خرده فروشان (مانند بالا بردن احتمال کسب اطلاعات از محصولات و رفتار مصرف کننده، تسهیل در بهبود طریقه فروش؛ و تاثیر بر رفتار خرید مصرف کننده.)؛ عوامل موثر بر پذیرش فناوری توسط کارمندان خرده فروشی‌ها و سازمان‌ها. لذا سوال اصلی پژوهش پس از معرفی فناوری (RFID) به تحلیل این مسئله می‌پردازد که: کدام یک از ویژگی‌های کارمندان بر پذیرش فناوری RFID تاثیرگذار می باشد؟

 

۱-۷-۲- اهداف فرعی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • مطالعه تاثیر فناوری در خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر فناوری بر جذابیت پایانه فروش
  • RFID چیست؟
  • مزایا و معایب بهره گیری از RFID چیست؟
  • مطالعه سازگاری با فناوری جدید در سطح پذیرش آن
  • مطالعه ارتباط شغلی کارکنان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه نتایج به دست آمده از فناوری توسط کارمندان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه تجربه کارکنان در بهره گیری از فناوری RFID بر سطح پذیرش آن
  • مطالعه قابل اطمینان بودن و امنیت بهره گیری از فناوری RFID
  • مطالعه عوامل موثر بر پذیرش فناوری RFID در سطح خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر جنسیت بر پذیرش فناوری RFID