عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌فروشی‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

هزینه‌ی تگ‌ها و پیاده‌سازی

برای خیلی از سازمان‌ها مسئله‌ی اصلی برای تگ کردن کالاهای مختلف اندازه قیمت تگ‌هاست. در حالی که در آغاز هزینه‌ی اکثر تگ‌ها نزدیک یک دلار بود، بعد از گذشت زمان به نیم دلار تقلیل پیدا نمود. این قیمت‌گذاری برای تگ‌ها هنوز برای اقلامی که ارزش زیادی از نظر قیمتی نداشتند هزینه‌ی سنگینی به شمار می رود. پس اکثر کاربرهای RFID به جای تگ کردن کالاها، جعبه‌ها یا پالت‌های محصول را مجهز به تگ می‌کردند. با انجام این کار از آنجا که تگ‌ها بادوام تر از بارکد بوده و بهره گیری مجدد را به کاربر می‌دهند، آن‌ها می‌توانستد از تگ‌ها و برچسب‌های کانتینرهای حمل بار دوباره بهره گیری کنند[8]. بارکدها بایستی قابل رویت باشند و به راحتی آسیب می‌بینند. تگ‌های RFID لزومی ندارند در معرض دید باشند و می‌توان آن‌ها را در مکان‌هایی که احتمال صدمه دیدن تگ ها کمتر می باشد، نصب نمود. طبق همین استدلال بعضی تولیدکنندگان جعبه‌ها و کانتینرها  را از جنس پلاستیک می‌سازند و تگ مربوط به آن را به صورت ذوب شده درون آن قرار می‌دهند. با این اقدام تگ را از معرض آسیب‌های مختلف دور نگه می‌دارند و بهره گیری مجدد از آن را مقدور می‌سازند. این راه‌ حل‌ها به گسترش و پخش‌شدن هزینه در یک دوره زمانی طولانی کمک کرده و ایجاد یک کسب و کار سودآور را فراهم می‌نماید. کاربران به گونه عمومی عقیده دارند که زمانی که قیمت تگ‌ها به نیم دلار رسید مزایای بهره گیری از تگ‌ها در بر روی هر کالا به هزینه‌ی اضافی که برای ایجاد می گردد ارجحیت دارد. بارکدها هنوز به‌گونه گسترده و با قیمت ناچیز بهره گیری می شوند. به همین دلیل بسیاری از فروشندگان هنوز هم از سیستم بارکد بهره گیری می‌کنند و تمایل به جایگزین کردن آن با تگ‌های RFID‌ را ندارند. بسیاری از تولیدکنندگان تگ‌های RFID‌ بر این باورند که با بالارفتن حجم تقاضا برای تگ‌ها قیمت آن پایین خواهد آمد. محققین ادعا می کنند که در سال‌های آتی قیمت تگ‌های RFID بالا خواهد ماند زیرا اندازه بروز خطا در سیستم‌های RFID هنوز درصد بالایی دارد و به همین دلیل قیمت تگ‌ها نزول نخواهد نمود. به خصوص تگ‌های ارزان UHF که از مواد بسیار حساس ساخته شده‌اند در حال حاضر نمی‌توانند با سرعت‌ بالا تولید شوند که هم حجم تولید بالا رفته و نیز قیمت نیز کاهش یابد. زمانی که هزینه‌های تولید بهتر کنترل شوند و تگ‌های کمتری در تست‌های کنترل کیفیت شکست بخورند، قیمت‌ها پایین خواهد آمد[33].

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– هدف از اجراء

۱-۷-۱- هدف اصلی

هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل این مسئله می باشد که فناوری جدید و تکنولوژی جدید چه مزایای برای یک خرده‌فروشی دارد و ایجاد زیرساخت یک فناوری جدید (RFID) تا چه اندازه مورد قبول کارمندان یک کسب ‌وکار می باشد و چه عواملی بر پذیرش این فناوری در سازمان‌ها به‌خصوص خرده فروشی‌ها تاثیرگذار می باشد. به گونه خاص منظر‌های ذیل مورد مطالعه قرار می گیرد: سودمند بودن فناوری و امتیازات جدید برای خرده فروشان (مانند بالا بردن احتمال کسب اطلاعات از محصولات و رفتار مصرف کننده، تسهیل در بهبود طریقه فروش؛ و تاثیر بر رفتار خرید مصرف کننده.)؛ عوامل موثر بر پذیرش فناوری توسط کارمندان خرده فروشی‌ها و سازمان‌ها. لذا سوال اصلی پژوهش پس از معرفی فناوری (RFID) به تحلیل این مسئله می‌پردازد که: کدام یک از ویژگی‌های کارمندان بر پذیرش فناوری RFID تاثیرگذار می باشد؟

 

۱-۷-۲- اهداف فرعی

  • مطالعه تاثیر فناوری در خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر فناوری بر جذابیت پایانه فروش
  • RFID چیست؟
  • مزایا و معایب بهره گیری از RFID چیست؟
  • مطالعه سازگاری با فناوری جدید در سطح پذیرش آن
  • مطالعه ارتباط شغلی کارکنان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه نتایج به دست آمده از فناوری توسط کارمندان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه تجربه کارکنان در بهره گیری از فناوری RFID بر سطح پذیرش آن
  • مطالعه قابل اطمینان بودن و امنیت بهره گیری از فناوری RFID
  • مطالعه عوامل موثر بر پذیرش فناوری RFID در سطح خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر جنسیت بر پذیرش فناوری RFID