عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌فروشی‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

سیستم‌های همیار خرید:

بیشترین کاربرد سیستم همیار خرید معمولا بر روی چرخ دستی‌های فروشگاه‌ها یا تلفن همراه مصرف‌کنندگان بهره گیری می گردد (تلفن همراه هوشمند، رایانه جیبی و آیفون). در فرایند انتخاب گزینه‌های مختلف برای خرید، این دستگاه‌های خاص با امکان مقایسه سریع بین محصولات مشابه (از لحاظ مواد تشکیل دهنده تا قیمت و..)‌ و فراهم کردن جزئیات جامع درمورد‌ی محصولات و خدمات (در صورت وجود روی کالا)‌ قادر به طرفداری مصرف کنندگان خواهند بود.

 

 

شکل ۱-۱. سیستم همراه خرید شرکت IBM

 

از نفطه نظر خرده‌فروشان، این سیستم به ایشان اجازه‌ی آگاهی از مقدار محصول درقفسه‌های فروشگاه را در هر زمانی می‌دهد. مدیران و فروشندگان از این اطلاعات می‌توانند برای بازیایی اطلاعات انبار به روش موثرتری با حداقل خطا بهره گیری کنند. نتیجه‌اش بالارفتن سطح خدمات و سهولت در خرید و تمایل بیشتر به خرید برای مصرف کنندگان می گردد و همچنین افزایش درک کیفی محصولات و فروشگاه و برند را به همراه دارد. این سیستم مخصوصا برای افرادی که دنبال محصول خاصی هستند بسیار مفید می باشد و باعث افزایش رضایت ایشان می گردد[3]. فرض کنید مصرف‌کننده‌ای را که برای خرید سوپ وارد مغازه می گردد و به ادویه‌ی خاصی حساسیت دارد، از طریق این سیستم همیار مصرف‌کننده می‌تواند سوپ موردنظر خود را با مقایسه تمامی ِ سوپ‌های موجود در قفسه‌های فروشگاه به دست بیاورد و علاوه برصرفه‌جویی در زمان، امکان بهره گیری از خرید لذت بخش را نیز فراهم می‌آورد.

به علاوه، سیستم همیار خرید مشکل‌های مربوط به تبلیغات هدفمند برای مخاطب‌های خاص را که عامل کلیدی در فرآیند رضایت مصرف‌کنندگان با سفارش‌سازی اطلاعات مربوط به کالا می باشد را بالا می‌برد[4].

از معتبرترین ِ این سیستم‌ها می‌توان به سیستم همیار خرید IBM و سیستم همیار خرید موبایل[1] (MSA) تصریح نمود. سیستم همیار خرید شرکت IBM (شکل ۱) از یک صفحه نمایش ۸ اینچی، بلوتوث، سبد خرید، شارژر و چراغ کنترل مادون قرمز (که در کل فروشگاه پراکنده می باشد) برای دستیابی به اطلاعات و مکان‌یابی محصولات تشکیل شده می باشد. این سیستم به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که: کالای مورد علاقه‌ی خود را انتخاب و به لیست خرید اضافه کنند و کالا را در فروشگاه پیدا کنند. به‌علاوه این سیستم کالا را به صورت گرافیکی هایلایت کرده و به صورت یک راهنمای خرید، مکان و تعداد و مشخصات آن را به مصرف کننده می‌دهد[5]. پس مصرف کننده در زمان صرفه جوبی کرده و خرید لذت‌بخشی را تجربه خواهد نمود.

تلفن‌های همراه هوشمند رشد چشمگیری در میان مصرف‌کنندگان و مردم داشته‌اند. دیگر هرفردی در جیب خود برای برقراری ارتباط با دیگران تلفن همراه دارد و افراد کمتری به نسبت مجهز به تلفن‌های همراه هوشمند هستند. این در جایی می باشد که بسیاری عقیده دارند که در آینده تلفن‌های همراه ابزاری جدانشدنی از بشر خواهند بود. سیستم همیار خرید موبایل مجموعه نرم افزارهایی می باشد که توسط شرکت گروه‌های مترو معرفی گردید. این نرم افزار برروی سیستم عامل تلفن همراه هوشمند مصرف‌کنندگان نصب می گردد و از طریق آن مصرف‌کنندگان می‌توانند فعالیت خرید‌های خود را کنترل کنند. از طریق این سیستم مشتریان فروشگاه Real,- Future Store می‌توانند نرم افزار را برروی گوشی‌های خود نصب و تجربه‌ی خرید جدیدی را تجربه کنند. قبل از ورود مشتریان به فروشگاه، ایشان از طریق نام کاربری و رمزعبور که از قبل از فروشگاه دریافت کرده‌اند وارد نرم‌افزار می شوند. سپس از طریق شبکه‌ی تلفنی فروشگاه با سرور ارتباط مستقر کرده و لیست آخرین قیمت‌های کالاهای موردنیاز را به دست می‌اورند. از دیگر مزیت‌های این سیستم می‌توان به مطالعه کالای موجود، انواع کالای مشابه و نظاره مکان کالا در فروشگاه نیز تصریح نمود. در فروشگاه نیز مشتریان می‌توانند از طریق دوربین متصل به تلفن همراه خود بارکد کالای موردنظر را بخوانند و کالا را با قیمت به لیست خرید خود اضافه کنند و هر لحظه از مقدار هزینه‌ای که کرده‌اند آگاهی پیدا کنند[6].

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

[1] Mobile Shopping Assistant

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– هدف از اجراء

۱-۷-۱- هدف اصلی

هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل این مسئله می باشد که فناوری جدید و تکنولوژی جدید چه مزایای برای یک خرده‌فروشی دارد و ایجاد زیرساخت یک فناوری جدید (RFID) تا چه اندازه مورد قبول کارمندان یک کسب ‌وکار می باشد و چه عواملی بر پذیرش این فناوری در سازمان‌ها به‌خصوص خرده فروشی‌ها تاثیرگذار می باشد. به گونه خاص منظر‌های ذیل مورد مطالعه قرار می گیرد: سودمند بودن فناوری و امتیازات جدید برای خرده فروشان (مانند بالا بردن احتمال کسب اطلاعات از محصولات و رفتار مصرف کننده، تسهیل در بهبود طریقه فروش؛ و تاثیر بر رفتار خرید مصرف کننده.)؛ عوامل موثر بر پذیرش فناوری توسط کارمندان خرده فروشی‌ها و سازمان‌ها. لذا سوال اصلی پژوهش پس از معرفی فناوری (RFID) به تحلیل این مسئله می‌پردازد که: کدام یک از ویژگی‌های کارمندان بر پذیرش فناوری RFID تاثیرگذار می باشد؟

 

۱-۷-۲- اهداف فرعی

  • مطالعه تاثیر فناوری در خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر فناوری بر جذابیت پایانه فروش
  • RFID چیست؟
  • مزایا و معایب بهره گیری از RFID چیست؟
  • مطالعه سازگاری با فناوری جدید در سطح پذیرش آن
  • مطالعه ارتباط شغلی کارکنان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه نتایج به دست آمده از فناوری توسط کارمندان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه تجربه کارکنان در بهره گیری از فناوری RFID بر سطح پذیرش آن
  • مطالعه قابل اطمینان بودن و امنیت بهره گیری از فناوری RFID
  • مطالعه عوامل موثر بر پذیرش فناوری RFID در سطح خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر جنسیت بر پذیرش فناوری RFID